Wednesday, February 2, 2011

Masjid - Lemah Kerana Dibelenggu Kejumudan

(Nota aku dalam laman Facebook November 15, 2010)

Jumaat lepas aku menunaikan solat Jumaat di sebuah masjid di pinggir bandar Temerloh. Seusai azan kedua, khatib memulakan khutbah pertama. Aku menoleh sebentar ke belakang dan kaget melihat beberapa saf hampir di belakang ku masih kosong. Mungkin kerana waktu solat masuk awal kali ini maka ramai makmum yg belum tiba. Tapi kenapa bilal dan imam atau khatib boleh biarkan saja.. kenapa tidak diminta makmum yg memang tabiatnya suka pilih saf di belakang supaya tampil ke hadapan. Permintaan ini perlu dibuat sebelum khutbah bermula atau ketika di awal khutbah.

Khatib yang membaca khutbah pula pada pendapat aku tidak layak kerana tidak lancar bukan sahaja membaca petikan ayat-ayat al-Quran dan hadis malah beberapa perkataan dalam bahasa Melayu pun gagal disebut dengan betul atau jelas! Sekali lagi aku memandang sekilas ke belakang dan kaget juga kelihatan beberapa tokoh ilmuwan pendidikan Islam ada sebagai makmum. Mereka ini perpendidikan tinggi dan semestinya lebih layak menjadi khatib atau imam. Tetapi mungkin kerana mereka tidak dipelawa atau tawaduk atau memang dikekang oleh sistem pentadbiran masjid yang dikongkong oleh umno!

Ketika solat didirikan, imam pula adalah seorang yang aku kira sudah terlalu lanjut usia yang sudah sewajarnya digantikan oleh tenaga muda yang mempunyai suara lebih lantang dan bertenaga untuk memimpin jemaah dan kariah. Mungkin itu tidak berlaku kerana kekangan sistem yang ada atau mungkin juga sang imam sendiri tidak bersedia memberi laluan kepada yang lebih berkelayakan.

Ini adalah senario biasa di kebanyakan masjid kampung dan desa di seluruh negara. Institusi masjid dan imam lesu kerana sistem pemerintahan yang ada sekarang tidak meletakkan dua institusi penting ini sebagai keutamaan. Akibatnya pegawai masjid khasnya di kg atau desa dilantik sekadar memiliki kelayakan minimum sahaja.

Aku berazam jika Pakatan Rakyat diberi peluang mentadbir negeri ini, perkara ini antara perkara penting yang perlu diberi sentuhan dan reformasi, agar kualiti ummah dapat dipertingkatkan dengan masjid sebagai nukleus utamanya.

No comments:

Post a Comment