Monday, August 18, 2014

PENCEMARAN HULU SUNGAI LIPIS DI TAHAP SERIUS


PENCEMARAN HULU SUNGAI LIPIS DI TAHAP SERIUS

Gambar-gambar ini dirakam pada kira-kira jam 3.30 petang hari ini Isnin 18 Ogos 2014 di Kampung Batu Malim, Jalan Raub - Sg Koyan. Kebiasaannya aliran air Sungai Lipis ini agak jernih dan lokasi gambar ini diambil menjadi tumpuan orang ramai bermandi manda.

Namun pada hari ini airnya bukan saja keruh malah berwarna merah! Kejadian ini bukan kali pertama malah kerap kali berlaku selepas hujan lebat di hulu sungai. Sungai Lipis adalah anak kepada Sungai Jelai, justeru air yang tercemar ini akan mengalir ke Sungai Pahang.

Apakah punca yang menyumbang kepada pencemaran yang serius ini? Adakah terdapat aktiviti perlombongan di hulu sungai ini, atau aktiviti pembalakan dan pembukaan ladang yang tidak terkawal? Atau disebabkan oleh projek pembinaan jalan raya ke Slim River yang entah bila akan siapnya sejak dimulakan beberapa tahun lalu?

PAS Negeri Pahang memandang serius pencemaran ini kerana menjejaskan kualiti air sungai dan sistem ekologi. PAS Pahang menggesa Jabatan Alam Sekitar menyiasat SEGERA punca pencemaran ini dan mengambil tindakan tegas membanteras pencemaran daripada berterusan. Pastikan slogan 'Cintailah Sungai Kita" tidak hanya tinggal slogan di papan tanda iklan...


ROSLAN BIN ZAINAL AL-AHMADI
Setiausaha Perhubungan PAS Negeri Pahang
18 Ogos 2014









No comments:

Post a Comment