Friday, November 4, 2011

MARTABAT BAHASA MELAYU - HANYA MAINAN MEDIA DAN ORANG POLITIK


Bila sebut isu DASAR PEMANSUHAN PPSMI yang BERUBAH-UBAH, aku teringat sekitar pertengahan tahun 80-an (masa aku baru bekerja di UIA, PJ) bila sebuah kondominium yg baru dibina di Damansara menggunakan nama ala penjajah, maka riuh rendah di dalam media mengkritik kerana kononnya tidak berjiwa Malaysia, tidak mendukung citra Bahasa Kebangsaan. Akhirnya, kondominium tersebut ditukar kepada nama yg diguna pakai sekarang - TIARA DAMANSARA.

MALANGNYA, riuh rendah tersebut hanya seketika. SETAHUN kemudian pelbagai projek kondominium, taman perumahan, kompleks dan bangunan pencakar langit BERLUMBA-LUMBA menggunakan nama dan jenama ala EROPAH dan AMERIKA. Ternyatalah upaya memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan jati diri tempatan Malaysia hanya melepas batuk di tangga, tiada dukungan org politik yg memegang kuasa.

Begitulah yg terjadi kpd isu jenama 'Sure Heboh' yg hanya ditukar kpd 'Jom Heboh' setelah mendapat kritikan oleh ahli parlimen bukan Melayu di dalam sidang parlimen! Begitu juga dengan imej Putrajaya, dengan 'Presint'nya. Apa! - jika guna istilah 'jalan' atau 'lorong' atau 'kawasan' maka nilai sohor (org sekarang lebih suka sebut 'glamour') atau nilai ekonomi Putrajaya akan jatuh?

BAHASA JIWA BANGSA - Namun apa akan terjadi kepada nasib Bahasa Melayu di BUMI SENDIRI ....

No comments:

Post a Comment